Verhalen uit De Wulverhorst

Mevrouw Harreveld: een tevreden mens

Madelon Dijkstra
Mevrouw Harreveld woont al een tijd in de aanleunwoningen op de Margrietstraat. Sinds 9 jaar geleden haar geliefde man Adri overleed, woont ze hier alleen, maar wel met veel plezier. Ze heeft twee zoons, Ronald & Patrick en twee kleinkinderen.



Onder de mensen zijn
Komend uit een groot gezin met 10 broers en 1 zusje wat een verstandelijke beperking had, is zij gewend om een hoop mensen om zich heen te hebben. “Vroeger was alles zo anders. We hadden het niet breed, maar wel heel gezellig thuis. Ik vind het fijn om onder de mensen te zijn, wellicht omdat ik uit een groot gezin kom. Als je alleen maar in je eentje thuis gaat zitten, is dat saai en nergens goed voor. Ik ben blij dat er leuke dingen zijn waar ik aan mee kan doen, zoals de uitjes van De Zonnebloem of de spelletjes middag in De Wulverhorst. Twee keer in de week eet ik gezellig in De Wulverhorst, een vrijwilligster van Het Touwteam komt mij ophalen en brengt mij ook weer thuis, daar ben ik harstikke blij mee. Het is gezellig in De Wulverhorst en het eten is heerlijk”.
De andere dagen kookt haar zoon Ronald voor haar, of eet ze maaltijden van tafeltje dekje (ook Wulverhorst) die bij haar thuis worden bezorgd. Na het eten gaat ze altijd even liggen, niet om te slapen, maar om haar rug even in een andere houding te hebben. Dit helpt tegen de pijn.

Ik zou het zo weer overdoen
Mevrouw Harreveld is maar liefst 42 jaar getrouwd geweest met haar man Adri. “Het was zo’n lieverd. En in voor een dolletje, maar ja, dat zijn al die Harrevelden he!” Ze wijst me op de foto die op haar kast staat. “Kijk, daar is hij. Mijn Adri. Ik mis hem natuurlijk wel, maar ik ga niet bij de pakken neer zitten. Ik hou van vrolijkheid en positiviteit. Dat helpt ook bij klachten zoals pijn, ik heb het flink in mijn rug. Maar ik ga niet de hele dag zitten piepen daarover. Ik ben harstikke blij dat er zorg voor me is en dat ik nog thuis kan wonen, zolang dat gaat. Naar het grote huis (De Wulverhorst – red.) wil ik pas als het echt nodig is”.

Dagbesteding
Elke woensdag gaat Mevrouw Harreveld naar de dagbesteding, die in De Schuylenburcht in de ontmoetingsruimte is gehuisvest. Er worden spelletjes gedaan, een kop koffie gedronken en er is een hoop vrolijkheid. Ze geniet zichtbaar van al deze activiteiten en vooral van het onder de mensen zijn. Al met al is zij een tevreden en positief ingesteld mens.

Meer weten over Het Touwteam? Bel of mail dan naar vrijwilligers@wulverhorst.nl of bel en vraag naar Linda Mol, Caroline van den Dungen of Syreetha Smid. Dat kan via 0348-562214
Meer weten over de dagbesteding? Vraag naar Saskia van der Wal of Rienke van Dam 06-82456279