Wat betekent reablement voor jou in je werk?
,,Als bestuurssecretaris, waarbij ik ook beleid- en kwaliteitsfuncties uitvoer, werk ik voornamelijk op kantoor en minder met onze bewoners. Daarentegen laat ik reablement wel zoveel mogelijk terug komen in mijn werk en in onze beleid- en kwaliteitsstukken. Ik geloof er echt in dat als we onze bewoners nog meer in hun kracht zetten, hun zelfvertrouwen groeit, zij meer zelf kunnen en zo minder afhankelijk zijn van ondersteuning van bijvoorbeeld zorgpersoneel. Reablement vergroot de vrijheid hoe zij hun dag willen invullen.’’Zijn er onderwerpen die jou zijn bijgebleven van de reablement training?
,,Ik vind de training tot nu toe heel inspirerend. Tot op heden heb ik nog maar 2 lesdagen gehad, maar vooral het verhaal over de LAT-aanpak (Langer Actief Thuis) van Mijzo vond ik heel inspirerend.Dit programma is erop gericht ouderen zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen woning te laten functioneren. Voor het oog simpele oplossingen, die je maar net zelf moet weten te bedenken, kunnen een groot verschil maken. De kracht van samen optrekken met verschillende disciplines vind ik mooi en prettig.
Het is goed om te onthouden dat je kleine stapjes moet zetten om je doel te bereiken. Door het rustig op te bouwen, vergroot je het zelfvertrouwen van de cliënt en bereikt de cliënt aan het einde meer.’’
Heeft reablement invloed op jouw werk?
,,Reablement zet me aan het denken. Het maakt me creatief om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Een tijdje terug heb ik het genoegen gehad om met een collega op de vloer een dag mee te lopen.Tijdens deze dag was er ook veel aandacht voor reablement. Toch blijft er nog een uitdaging in het implementeren van reablement binnen De Wulverhorst. Het stimuleren van het gesprek met niet alleen bewoners, maar ook met familie en medewerkers blijft een prioriteit.’’
Hoe draag je reablement over aan je collega’s?
,,Ik draag reablement over aan mijn collega’s door het er met elkaar over te hebben. Ik denk dat het belangrijk is om ook telkens de ‘waarom-vraag’ te stellen. Bijvoorbeeld: Waarom pakt die meneer of mevrouw niet zelf haar brood? Of waarom druppelt een bewoner niet zelf zijn of haar ogen? Dat wil niet zeggen dat bewoners alles zelf moeten doen, maar wel dat we bewust blijven om een bewoner eerst zelf te stimuleren en niet dat wij het automatisch overnemen.”Welke uitdagingen of obstakels ben je tegengekomen bij de implementatie van reablement?
,,Tot op heden niets, maar ik heb ook minder contact met onze bewoners. Mijn werk speelt zich voornamelijk af op kantoor. Wel moet ik toegeven dat ik er niet altijd even alert op ben als ik zou willen. Ook voor mij blijft het een nieuw traject.’’Vind je dat De Wulverhorst al voldoende bezig is met de implementatie van reablement?
,,Voor de fase waarin we zitten wel. We zitten nog midden in ons opleidingstraject, maar we geven er wel veel aandacht aan door bijvoorbeeld; deze interviews, het benoemen van het traject in ons jaarplan en het hebben van actieve gesprekken met medewerkers en bewoners. Wel ben ik van mening dat het gedachtegoed zich nog meer als een olievlek moet verspreiden.’’Wat vind jij het meest positieve effect van reablement?
,,Het groeiende zelfvertrouwen van bewoners, het gevoel dat zij meer grip op hun eigen leven hebben. Daarnaast ook het feit dat wij als medewerkers bewust nadenken waarom we dingen doen. Is het echt nodig dat wij een paalde handeling doen en kan een bewoner dat écht niet meer zelf, of vinden we het gewoon gemakkelijk omdat het sneller gaat en we het altijd zo hebben gedaan?’’Reablement
Reablement is een manier van werken waarmee zorgmedewerkers mensen met een zorgvraag helpen hun eigen leven te leiden zoals ze dat zelf willen. Een gedachtegoed waarmee mensen met een zorgvraag hun zelfstandigheid behouden. Zorgmedewerkers nemen niet over wat mensen zelf kunnen, zij helpen mensen te herwinnen wat ze niet meer kunnen. Samen zorgen we voor een oplossing voor dat wat overblijft.
Kijk op de website van Reable Nederland voor meer informatie.